Olvastam. Megnéztem. - Legendás állatok és megfigyelésük - Nem félünk a könyvektől!

2017. január 26., csütörtök

Olvastam. Megnéztem. - Legendás állatok és megfigyelésük

Először bele sem gondoltam, hogy ez bizony egy könyv adaptációja, bár mindenképp írni szerettem volna róla, hiszen mégiscsak a Harry Potter univerzumnak immár szerves része a film, aztán pedig rájöttem arra is, hogy bár nem a szó szoros értelmében véve, de mégiscsak van egy alapul szolgáló könyv a filmhez. Egy újabb jó ok, hogy írhassak róla. Így született meg ez a poszt.

Leírás: Göthe Salmander (Eddie Redmayne) professzor, a bűvös fenevadak és bestiák szakembere New Yorkba érkezik. A muglik között bujkáló varázslók és boszorkányok közösségének segítségével keresi a városban élő szörnyeket. 
És talán meg is találja őket...
A Harry Potter-világ feltámad, a történet jó 70 évvel Potter születése előtt játszódik: a nézők a varázslatos kalandok közben a varázsvilág múltját is megismerhetik.
Link: IMDB

Nagyon megörültem, amikor kiderült, hogy ha könyvvel nem is, de új filmmel örvendeztetik meg a rajongókat, aminek a címe Legendás állatok és megfigyelésük lesz és a híres roxforti tankönyv szerzőjéről fog szólni. Nyilván vegyes volt a fogadtatás, hiszen az emberek jó része úgy állt hozzá, hogy miért kell még egy bőrt lehúzni a dologról… Én nem vagyok semmi rossznak az elrontója (no meg persze lehet, hogy kissé elfogult is vagyok), de megláttam benne a potenciált. Rengeteg a lehetőség, hiszen Göthéről (avagy Newtról) igazából lényegében semmit nem tudtunk eddig, nagyon jó alapanyag tehát ahhoz, hogy vele együtt sok-sok újdonságot lássunk a varázslóvilág egészéből. Ráadásul a forgatókönyvet J. K. Rowling írja, így biztos voltam benne, hogy nem valami rajongók által összetákolt utánzatot fogunk kapni, hanem valami tényleg „rowlingosat”. Persze azért minimális fenntartásaim voltak, főként a tervezett filmek hosszúsága miatt. Eleinte három részt rebesgettek, ami nem is annyira meglepő, hiszen manapság mindenki csak trilógiában gondolkozik, de aztán kiderült, hogy nem három, hanem öt(!) rész lesz várható, ami bárhogy is nézzük, azért igencsak sok. De gondoltam meglátjuk milyen lesz az első rész és ha nem rontják el teljesen, akkor hajrá, jöhet mind az öt!


És azt kell mondanom, hogy igen! Nem rontották el! Az elején még fogalmam sem volt, hogy mi sül ki az egészből. Hol lesznek azok a híres legendás állatok? Göthe vajon körbeutazgatja a földet és mindent megcsodál? Hogy lesz egy tankönyvből kerek egész film? Azt kell, hogy mondjam: nagyon egyszerűen. A különc Göthe és az ő barna táskája, amit már mindenki ismer, különös titkot rejt. Emlékeztek Hermione tértágító bűbájára, amivel a kis gyöngyös táskáját egy komplett szekrénnyé tette, hogy abban könyvektől elkezdve, ruhákat és minden egyéb hasznos holmit cipelhessen magával? Na, akkor most már el is tudjátok képzelni, mit rejt az a bizonyos bőrönd… Vagyis hát, ha nem láttad a filmet még, akkor nem biztos. Úgyhogy talán ennyi spoiler belefér: itt hordozza magával Göthe az állatait, a számukra megfelelően kialakított környezetükkel. Egy egész kis világ ez, amelybe mi is bepillantást nyerhetünk és hát nem is tudnám másként jellemezni, mint úgy, hogy varázslatos. A történet persze ennél bonyolultabb: bár az állatok okozzák a galiba egy részét, a másikat viszont a ezeknél valami sokkal sötétebb és gonoszabb erő. Talán már az sem titok, hogy Grindelwald is feltűnik a színen és az ő érdeme az is, hogy az amerikai MACUSA-nak (az ottani Mágiaügyi Minisztériumnak) meggyűlik a baja a magnixekkel, vagyis az amerikai muglikkal. ;) Őszinte leszek, annyi apró és fontos momentum történik a film során, hogy még oldalakon keresztül tudnék írni a történtekről, de nem akarom teljesen elrontani az élményt, ha még nem láttad, így ezen a vonalon nem is írnék többet róla.

Ellenben szeretnék kitérni az általam kedvelt szereplőkre. Úgy érzem nem is egy igazi főszereplőt kaptunk, hanem egyből kettőt. Sőt, nem is tudom, hogy egyáltalán a többi szereplő mellékszereplőnek tekinthető e, hiszen nagyon jól kidolgozott karaktereket sikerült alkotniuk a készítőknek. Elsőként Jacob Kowalskyről (Dan Fogler) szeretnék pár szót szólni. Előítéletes voltam: a színész nem egy ismert arc, még csak nem is egy tipikus hollywoodi szépfiú, így elképzelni sem tudtam, hogy hogyan fog működni a karaktere a vásznon. És ennyire pozitívan rég csalódtam. Jacob majdhogynem elvitte a hátán az egész filmet! Kedves, joviális kis mugli, akarom mondani magnix. Örültem, hogy ő nem az a fajta tipikus szűklátókörű varázstalan, aki élből elutasít mindent, aminek köze van a varázslásház: elhitte amit látott és tetszett neki. Ő lett a Barát! Barátja Göthének és a varázslótársadalomnak. Nagyon sok kedves, vicces és szívszorító jelenetet kapott és simán elmondhatnám, hogy ez a rész, az ő történetéről szólt.
Aztán persze ott van maga Göthe, akit Eddie Redmayne alakít. Ezt a srácot vagy nagyon utálják vagy nagyon szeretik: rengeteg negatív véleményt hallok róla, sokszor róják fel neki, hogy minden szerepében ugyanolyan. Vannak hasonlóságot, ez tény, de melyik színésznél nincsenek? Mindenkinek vannak manírjai és szerintem ez a negatívum nem is nála érvényesült igazán, hanem a Johnny Depp esetében, aki már mint ismeretes, Grindelwaldot alakítja a filmben. Számomra ő egy igazán nagy csalódás volt. L De visszatérve Göthe/Eddie-re: szerintem nagyon eltalálta a karakterét, egy igazi tipikus Hugrabugos lett. Nagyon sokat olvastam annó a különböző házakról és lehet csak én látok bele túl sokat, de Göthe tökéletesen megtestesítette azt, amiről a Hugrabug szól. Furcsa és különc, de kedves ember, aki eleinte mintha nem találná a helyét a világban, de ha szeretteiről van szó, vagyis esetében a „legendás” állatokról, akkor egyből kinyílik. A lelkesedése ránk is átragad azzal, ahogy bemutatja és magyaráz az állatairól Jacobnak és foggal-körömmel harcol értük ha kell, ekkor látjuk meg mondhatni az igazi énjét. Annyira imádtam ezt, nagyon jól sikerült kidolgozniuk.
A női szereplők annyira nem hoztak lázba, pontosabban Tina (Katherine Waterston) karaktere eléggé hézagkitöltőnek tűnt, ellenbe Quennie-nek (Alison Sudol) köszönhető egy kis habos-babos, rózsaszín és szerelmes légkör, ami az eddigi Harry Potter filmekre nem igazán volt jellemző. Róla nem igazán tudtam eldönteni, hogy tipikus buta cicababa e, de amennyire környezetidegen volt elsőre a karaktere, a végén annyira jól működött a vásznon.
Aztán néhány szó a „gonoszokról”, akik nem is mind gonoszok, vagyis hát... Ez is annyira nyakatekert, hogy látni kell, hogy értsd, így csak maradjunk annyiban, hogy ők a másik véglet. Már említettem Grindelwald/Johnny Deppet, róla nem is mondanék mást, maximum annyit hogy ti mit gondoltok róla? Viszont akit én nagyon imádtam, az Percival Graves volt, akit Colin Farell alakított. Az ő karaktere kapott egy nagy csavart, ami bár nagyon jó ötlet volt, azért kicsit sajnálom is. Ha láttad a filmet, akkor tudod miről beszélek. Nagyon jót alakított és sokkal inkább el tudtam volna képzelni őt a későbbiekben, hiszen Farellnek szerintem igazi gonosz arca van! Legyen ő (a) gonosz! :D
Ezra Miller pedig… Kérlek valaki vágasson jobb hajat Kredencnek Credencenek!

A látvány csodálatos volt! A lehetőségek száma végtelen, ha kitalált állatokról van szó és ennek egy szeletét sikerült is bemutatniuk. Néhol kissé kilógott a lóláb még nekem is, aki nem szokott belekötni dolgokba, de ez abszolút nem tette élvezhetetlenné a filmet. Ami szerintem döbbenetes, hogy a kültéri jelenetekhez egész utcarészeket építettek fel, ha nem hiszitek keressetek rá! Döbbenetes, hogy az amerikai MACUSA épületét is szinte egy az egyben felépítették: márpedig igencsak grandiózus az az épület.

És persze a zene: átszőtte a ’20-as évek Amerikájának tipikus hangulata, amolyan Gatsby-s hangulat áradt belőle, meg persze magából az egész filmből is, ami ugye nem is meglepő, a történet idejét tekintve.

Összességében csak ajánlani tudom! Amellett, hogy a film rendkívül szórakoztatóra sikerült, vannak benne olyan gondolatok is, amiket érdemes meghallani. Rowling tudja, hogy mekkora hatása van és ezért igyekszik megszólítani az embereket, hogy nyissanak egymás felé, figyeljünk oda a másikra, stb. Nézzétek meg, élvezzétek, hiszen tökéletes darabja ez a már ismert varázslóvilágnak. Aztán ha tetszett, várjátok ti is velem, a következő részt! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése